Långa ryttare på små ponnyer

Jag och Maya pratade lite igår om hur långa och stora ryttare ska vara för att rida ponny och jag tänkte dela min åsikt!
Jag tycker att det är bättre med för långa ryttare än för tunga. Om man tex skulle ha en B-ponny under inridning tycker jag att det är bättre att ha en lite lång duktig ryttare som har koll på kroppen än en nybörjare som är "lagom" stor. Självklart ska inte ryttaren vara överdrivet lång, men har man koll på kroppen när man rider och hjälper hästen att balensera upp sig så tycker inte jag att det spelar någon roll. Jag tycker själv att jag börjar bli lite stor på mina hästar, särskillt på Toppa men jag rider henne hellre själv än låter någon annan göra det. Jag skulle dock inte starta några större klasser i hoppning eller hoppa höga hinder med en ponny som är för liten och tanken med Toppa är att hon ska säljas till sommaren. Jag tror att än ryttare som inte har riktigt koll är sämre för en ponny som bygger muskler och lär sig än vad en stor ryttare är. De här åsikterna handlar mest om hästar under tillridning och inridning som behöver en stadig ryttare, har man en erfaren tävlings häst som är för liten så tycker jag att det bästa för hästen är om den får gå till en annan ryttare, även om den inte tar överdriven skada av en lite lång ryttare. Jag tycker dock inte att man ska rida såm ponnyer som man är både lång och tung!
Det bästa är ju såklart små duktiga ryttare men tyvärr så finns det inte så många. Vad tycker ni om det här? Håller ni med mig eller har jag helt fel?


Kommentarer
Postat av: Josefine

sv: Jaa (: fin blogg !

håller med (:

2011-03-04 @ 16:12:02
URL: http://josefinebergman.blogg.se/
Postat av: Rosanna Zimdahl

sv jaa, våårkänslor :)

2011-03-04 @ 17:05:45
URL: http://hastdiggaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0