Mental träning

För ca två år sen tog våran klubb en tränare som heter Katarina Bonde för att ha ett föredrag om mental träning, nån som tränar för henne? Det var mycket som hon sa den dagen som jag tyckte var väldigt bra, det mesta handlade om att tänka positivt! Det som fastnade mest i min hjärna var när hon sa till oss att skriva en lista på hur vi tyckte att en bra tränare/lärare/chef ska vara, när alla hade skrivit klart listan, som för det flesta var fullproppad med bra egenskaper, så sa hon till oss att kolla på listan och tänka på hur många av de egenskaperna som stämde in på oss som ryttare. För det är precis det vi är! Vi utbildar hästarna därför är vi deras lärare och tränare och målet för alla ryttare är att bli hästens ledare och chef, det är bara rättvist att vi ska vara mot dem precis så som vi vill att våra tränarer är mot oss och jag tycker att det är något att sträva efter!

Mental träning handlar om sättet men tänker och det blir faktiskt bättre av att tänka possitivt! Om man går i på en träning och tänker att man är bäst av alla så kommer det gå bättre! Jag måste dock erkänna att jag inte är så bra på det själv, men alla har nått att jobba på. Jag har börjat med att ta en minut varje dag och tänka på vad som är min styrka som ryttare och jag märkar att jag kan lägga till saker på listan vartefter.

Jag tycker att det lika viktig med mental träning som med hopp- eller dressyrträningar! Även om det bara är att tänka på sin bra sidor som ryttare, hur bra man ska hoppa den där bana eller hur perfekt skänkelvikningen kommer bli!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0