Spö på unghäst?

När jag rider unghästar eller ungponnyer så rider jag i stort sätt alltid med spö. Jag använder det som framåt drivande hjälp. När jag rider Toppa tex som vissa dagar är ganska lat så brukar jag läga på spöt en gång om hon inte svarar på skänkeln. Jag har fått lära mig att det är bättre att göra så än att fortsätta driva med skänkeln eftersom det ofta ger resultatet att hästen blir skänkeldöv. Så istället för att banka med skänkel lägger jag på spöt en gång, när man har hållt på så ett tag så får det effekten att hästen blir mer framåt driven. Det här har funkat jätte bra på Toppa!
Så nu kommer en fråga till er! Har in unghäst/ungponny och hur rider ni dem? Det vore jätte roligt att veta, man kan ju alltid lära sig nått nytt!

Självklart använder jag aldrig spöt som bestraffning utan bara för att driva hästen framåt! Jag tycker att det är väldigt viktigt att spöt används på rätt sätt!!




Toppa rider jag oftas med spö

Kommentarer
Postat av: tilda

jag pisakr till mina hästar som bestraffning ibland, sen gör använder jag de oxå om vi kommer fel in i kombination och hidnrerna är höga, då kan jag peppa hästen o lägga till spöt på halsen :) <3

2011-03-11 @ 12:40:05
URL: http://elitryttarnas.blogg.se/
Postat av: Jessica josefsson

ja äger själv ingen unghäst.. men hade ja gjort de hade ja ridit med spö.. dock INTE om bestraffning utan mer framot"drivning" om de skulle va som du sa lata elr så! :)

2011-03-11 @ 13:27:41
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0