Hoppa unghäst

De senaste åren har jag i stort sätt alltid haft nån unghäst, just nu har jag Cakan som är ett 5-årigt sto på ca 1,60 och Toppa ett maxat D-ponny sto på 5 år. Innan det har jag haft många inridna men utbildade hästar! Toppa var den första som jag red in själv. Efter att ha ridit så mycket unghästar och ponnyer så har jag lärt mig endel om det, här är några saker som jag bukar tänka på.

  • Jobba på i ett bra tempo med tryck i till hindrena, jag tycker hellre att de ska gå lite för fort än för långsamt
  • Gå framåt med små steg det är svårt att träna bort ett dåligt självförtroende om hästen skulle bli osäker.
  • Om det uppkommer bakslag så gå ett steg tillbaka med utbildningen.
  • Jobba mycket med grunder.
  • Ta inte två hinder på rad förens hästen går stadigt och är redo för det.
  • Rid inte på ett hinder i ett väldigt dåligt läge, lägg då hellre en volt.
  • Börja gärna hoppa i trav.
  • Börja med tittiga hinder tidigt.
  • Ta allt ett steg itaget, men tänk på att man också måste sätta lite press på hästen om den ska kunna utvecklas.
  • Tänk på din egen balans och att man måste hänga med när det blir konstiga språng.
Och tror ni att jag alltid följer den här listan? Isåfall tror in fel, så bra är jag inte. Det här är bara sakerna som jag brukar försöka tänka på.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0