Svar på kommentar!

Hedda: Vad har hänt med "Appe"? :)

Svar: Appe eller Aparche som han egentligen heter är min gamla ponny som jag fick för några år sedan, när han kom till oss var han väldigt väldigt skygg och vi fick intryck av att han hade blivit misskött och misshandlad tidigare, han hade också ärr på rumpan. Efter ca ett halv år hos oss var han mycket bättre, jag och min sýster red honom lite granna men han började göra stora luft hopp och stack med oss ute, när vi red på volten så vägrade han att gå ifrån mitten utan hoppade bara rakt upp i luften när man drev på honom. Vi åkte in och kollade honom och det visade sig att han hade kissing spines, en sjukdom som gör att ryggkoterna växer ihop och trycker emot varandra, han hade också pålagringar i båda knäna fram efter gammal skada och så har han exem. han vilade i typ ett år innan vi började rida igen och ett tag funkade det men han har lite av sina gamla vanor kvar och om jag skulle hoppträna tex så fick jag hoppa av och stå brevid honom när jag inte red. Vi gav tillslut upp och eftersom han blev stressad av att ridas och bestämmde att vi skulle ta bort honom eftersom han får ont i ryggen när han inte jobbar med den. Min lillebror erbjöd sig att ta hand om honom och tömkör nu honom några gånger i veckan. Som ni förstår så är det en ganska så trasig häst som är väldigt försiktig och stressad men han mår bra hos oss.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0