Krubbitning

Visste ni att garlic krubbiter? Han har gjort det jätte länge och gör det hela tiden, på alla väggar i boxen, på krubban, på stolparna i hagen, i transporten, på staketet om man släpper honom lös på volten och om han står på ett passande ställe på tävlingsplatsen! Ja ni fattar, han är ganska så beroende. I början försökte jag få honom att sluta, jag satte på en krubbitar rem och smorde in alla väggar och liknande med antibit cream, men det funkade inte, han fortsatte göra det ändå. Jag tror att han har helt enkelt gjort det för länge så han får vara som han är. För er som inte visste det så är krubbitning en betendestörning som hästar får när de är ostimulerade och inte kan leva efter sina naturliga betenden. Som jag sa så krubbet Galic redan innan han kom hit så det är inget hos oss som har utvecklat det. Men det är beroende framkallande och Garlic kan inte sluta, krubbitningen frigör endorfiner och hästen mår då bättre.

Vi har gjort mycket för att få Garlic att sluta, han går ute i hagen från 8-18 eller 19 nu under våren och på sommaren går han ute hela dygnet. Han går i en stor hage med flera hästar (just nu är de 5 st i hagen) och han står i box så att han kan röra sig fritt. Men han krubbiter ändå, så som sagt han får göra det! Jag tror ínte att han tar någon skada av det! Vi har haft tandläkeren ute och kollat på honom och tänderna var lite slitna men inte så farligt.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0