Leriga hagar = håll utkik för..

MUGG!

Nu när all snö har smält och hagarna blir fyllda med vatten vilket leder till lera så är det jättelätt att hästarna får mugg. Vi har haft ett stort problem med det här på gården de tidigare åren, eller iallafall jag med mina ponnyer! Det är inte att man är slarvig men ibland så bara glömmer man dubbelchecka hästarnas karleder och då kan det bli så.

Ett tips är från mig att börja med att klippa hästarnas hovskägg, så att du lättare kan känna efter och kontrollera så att de inte finns någon smuts kvar. Sedan har vi börjat med att alltid spola av benen och göra rent de med hjälp av svampar innan ridning. På så sätt minskar du chansen för bakterier att ta sig in och sätta sig på de ställen man ofta inte kommer åt med borstar! Det finns även massor med olika salvor du kan bli rekomenderad att köpa , men ärligt talat så räcker de med att bara smörja med antingen helosan eller equibona hästsalva. Den har jag just nu och ahr även haft den på mina tidigare ponnyer, efter varje spolning så smörjer jag in hästarnas ''haser'' ( karlederna ) så att de inte bara torkas ut.

Skrev ett inlägg tidigare om just mugg och det kan du läsa om här, där står det b.la om lite mer preciserat vad mugg är och på vilka sätt du enklast känner igen och motverkar det! :) hoppas inlägget gav något till er läsare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0