Problem : Bilförare

Mitt emellan vår gård i Gryta och alla våra hagar så går det en asfalterad bilväg, där de kör massor med bilar varje dag. Denna väg måste vi alltid korsa, gå över eller skritta en bit på för att komma till volten våra hagar eller till våra stigar där vi rider när vi rider ut.  Anna har länge pratat om att vägen är jätte i vägen och att det inte alls är bra med den där, men ajg har faktistk inte märkt av den så mycket.. Tills nu. Efter incidenten med Sten så förstår jag verkligen hur mycket skada den där vägen tar, eller rättare sagt hur idiotiska bilisterna är.

Det är så himla obehagligt när det kommer bilar som rullar i 80 km/h mot en när man till exempel är på väg med 2 hästar ut till hagen, på väg ut på en uteritt i skogen med långa tyglar eller bara går där. Det största problemet är inte själva bilarna utan bilförarna . De saktar knappt in någonting alls och bländar inte av hel lyset vilket gör att vi har noll koll på vad som händer. Detta har jag verkligen insett nu och de är inte alls kul. Alla bilister måste förstå att det är levande djur vi har att göra med, inte bara en robot som lunkar på fram och tillbaka. Hästar kan självklart som vi människor också bli rädda eller göra något oväntat. Jag tror verkligen inte de bilister som inte saktar ned förstår hur mycket skada de kan utlösa genom att bränna förbi bakifrån med fullfart. Det var just de som hände med mig och Sten i torsdags, de kom 4 bilar i full kareta bakifrån vilket gjorde honom rädd och spänd = bockningar. Det värsta var nog att inte en enda person av de som satt i de 4 olika bilarna stannade och kollade så att jag var OKEJ, utan bara åkte vidare.

Så detta är ett problem jag itne har någon aning om hur vi ska lösa. Jag vet att Anna har ansökt om tillstånd till att sänka hastigheten, men som tyvärr blivit avslagit. Trafikstyrelsen kom med att '' hästar och barn borde inte vara på vägen'' , nähe ska vi flytta på vägen mellan stallet och våra hagar då?.. Jag hatar detta!


Kommentarer
Postat av: Frida

Hej!



Besök gärna min ridblogg! :)



www.friiiidacarlson.blogg.se/etshighstepper



Kram! =)

Postat av: N

sv: tack så jättemycket! :D

allt bra me er?

2011-03-12 @ 23:46:55
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Johanna

Sv. Hahah! Visst är det så det brukar vara? Totalt misslyckat lov för mig, tappsko och magsjuka!

hur hittade du till min blogg då? :)



Nu till ditt inlägg:

Jag känner igen mig i det du skriver. Om jag ska ta mig till mina ridvägar måste jag leda hästarna längs en 80-väg, i princip inga bilar saktar ner och det visas nästan ingen hänsyn. Det värsta är att för ett antal år sedan tänkte vägverket bygga cykelväg där, jag bor nämligen "mitt mellan" två byar. Men nej bönderna som ägde marken där cykelvägen skulle byggas sa NEJ, de tyckte de förlorade för mycket mark. Det rör sig alltså om kanske 5 m in på åkrarna. Hopplöst läge...

2011-03-13 @ 11:40:09
URL: http://enhastryttares.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0