Hoppning blev istället dressyr!


Självklart en dag som denna när solen lös och vädret var på topp så ska volten vara urusel. Så tråkigt när man väl har bestämt sig och tagit sig tid för att planera in något så kan en sån liten sak som detta förstöra det. Tänk om man hade ridhus, gud vad skönt det skulle vara! Underlaget på volten var så pass att det vara en massa vattenmassor och under det var det is. Superkul! nej men det gick att rida och jobba på stora mitt volten men inte så mycket mer. Så hoppningen som stod på listan blev som sagt dressyr istället!


Och då kan jag passa på att berätta för er hur mycket dressyren har hjälpt mig & Sten och hur VIKTIG den verkligen är! För några månader sedan i november-december så var det enda jag red inriktat mot hoppningen. JAg använde alltid martingal och jobbade endast med farten och takten. Vid nästan varje ridpass hade jag ett hinder eller bommar framlagda för att både jag och Sten tyckte det var SÅ mycket roligare än tråkiga dressyr övningar. Då var jag nöjd om jag kunde hoppa en kombination på 1.20 men struntade i om han kom i samlad och bra galopp utan var bara intresserad efter att det kändes bra = han kom över. Formen var ju abra att skratta åt, huvudet uppåt och stretade emot precis allt. Galoppen var ( som jag märkt nu ) inte äns hälften så bra som jag känner att den blivit nu och även min egen ridning har utvecklats grymt mycket.

I december när snön kom så kunde jag inte längre rida med bommar elelr hinder. Volten gjorde revolt och mot arbetade oss, detsamma med vädret. Det enda som gick var att jobba sig igenom med volter på olika ställen så som stora mitt volten etc. Det var då vi verkligen började jobba. Det var då jag började förstå att det fanns mer att träna på. Irma höll små ''lektioner'' för mig som verkligen fick mig att förstå hur sten fungerade och hur man skulle jobba honom för att få honom i rätt form osv. Efter det så tog vi varje ridpass som reds på volten som en dressyrträning , med eller utan sadel. Och skillnaden är verkligen ENORM. Nu ser vi ut som ett ekipage och inte bara en oförstådd häst med en orutinerad ryttare på sig. Utan NU har vi börjat connecta och förstå varann till 100%.

Sten är som en helt annan häst inte bara ridmässigt utan i hanteringen också. Han har blivit mycket lugnare, och hanterbar! Nu lyssnar han om jag säger till honom, är itne lika ''drängig'' och klänig osv. Han rusar inte genom stallgången utan sköter sig riktigt bra. Han har gått från en bråk häst till en mysig liten sak som man kan stå och klappa och pussa i timmar.

När Irma lägger in bilderna från idag så ska jag visa en bild från idag och en som togs för ett par månader sen så ska NI få se skillnaden. Nu har jag förstått hur viktig Dressyr-träningen är inom hela ridningen!

 

 




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0