Ponny skänkel

Ett uttryck som jag tror att de flesta ryttare känner till är "ponny skänkel", jag har aktiskt ingen aning om vart varför det kallas så eftersom det även finns många stor häst ryttare som rider ponny skänkel. För mig beskriver det uttycket en glappande bankande sänkel som bankar in i hästens sida med jämna mellanrum, är det en väldigt extrem ponny skänkel så kan den bankas in från nästan en dm in i hästens sida. Jag är stakt emot en sådan skänkel men jag har förståelse för att små tjejer rider så dock tycker jag inte om att se tränare som uppmuntrar det! Jag tycker att alla ska uppmuntras att rida så mjukt som möjligt, man kan trycka fram hästen en gång och om den inte reagerar då så kan man "kicka" den i sidan eller lägga på spöt en gång den metoden är till för att hästen ska lära sig att vilja gå framåt det är därför viktigt att ma´n har en stilla skänkel när hästen går framåt. Jag tror att många av de äldre ryttarna som rider med ponny skänkel gör det för att de är så de är lärda och det är svårt att lära om men om en tränare kan säga på ett snällt sätt att man måste jobba på det så tror jag att de flesta ryttarna är berädda att lägga ner den tiden som krävs för att bli bättre, för hästen bästa.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0